fredag, juli 31

Asus Eee 1000H och WLAN (rt2860)


Köpte mig en begagnad netbook så man slipper själv betala för Windows-licensen ;)

Allt fungerade bra med Ubuntu 9.04 netbook remix men wlan fick mig att riva håret av mig. Det fanns tiotals olika recept för hur man skulle få skräpet att fungera men inget som fungerade på min Eee. Sen strax innan jag tänkte ge upp hittade jag detta tips http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1110957.html som jag ska försöka översätta här nu.

Det gäller alltså att installera en äldre drivrutin eftersom den nyare inte fungerar av någon anledning.

1) Hämta drivrutinen från http://www.array.org/ubuntu/dists/intrepid/eeepc/binary-i386/rt2860-dkms_1.7.1.1_all.deb

2) Detta steg behövde jag inte göra. Du behöver inte heller ifall inte katalogen .../rt2860 innehåller filen rt2860sta.ko

Flytta den nyare drivrutinen så att den inte körs vid uppstart. Öppna terminalfönstret och ge följande kommandon. OBS! 2.6.28xxxx ska du ersäätta med din nuvarande kernel-version. Om du inte vet vilken du har så skriv kommandot uname -r
cd /lib/modules/2.6.28-11-generic/kernel/drivers/staging/rt2860/
sudo mv rt2860sta.ko rt2860sta.bak


3) Dubbelklicka på den nerladdade rt2860-dkms_1.7.1.1_all.deb filen så startar installationen. Om detta steg verkar gå snett så installera först följande paket med tex Synaptic
build-essential
linux-header-generic
dkms

4) Starta om din dator och nu borde wlan fungera.

Inga kommentarer: