lördag, januari 20

Få din PalmOne Treo 650 att fungera


Detta tips fungerade inte bra i Ubuntu 6.10 efter några uppdateringar. Har nu sålt min treo så kommer inte att uppdatera detta tips mera. Värt att testa iallafall! Själv hade jag krånglat med många tips innan jag hittade denna enkla lösning.

Gör en fil under /etc/udev/rules.d/ som heter:
010-custom.rules
och innehåller raden
BUS=="usb", SYSFS{product}=="*[vVisor]*", KERNEL=="ttyUSB[13579]", SYMLINK+="pilot", GROUP="dialout", MODE="0660"

Detta gör du enklast med att ta fram terminalfönstret och skriva följande kommando:
sudo gedit /etc/udev/rules.d/010-custom.rules
och klistrar sen in raden ovan som börjar med BUS=="usb"
SPARA filen!

För säkerhets skull så ger du sen kommandot sudo /etc/init.d/udev restart i samma terminalfönster.

Själv använde jag Evolution-programmets synkroniseringsfunktion efter detta och allt fungerade helt automagiskt.
JPilot lär spöka innan du ställer hastigheten till 57600 så jag ställde även Evolutions synkroniseringshastighet till samma.

3 kommentarer:

Jukka Hellen sa...

Ger ingen garanti på detta tips numera. Fick problem med synkroniseringen och bytte telefon.

Anonym sa...

Har du ngt tips på en smartphone som integreras bra i ubuntu idag?

Jukka Hellen sa...

Nja själv har jag för tillfället en Nokia E61i bara för hårdvarans skull men själva mjukvaran gillar jag inte.

Ska i något skede försöka få den synkroniserad med Ubuntu men det får bli en annan gång :) Meddelar troligen om försöket här.

Om man bara behöver få telefonen syncad med något så kan man använda tex. www.zyb.com och/eller www.googsync.com

Vad jag vet så är BenQ är det enda kända företaget som gjort synkroniseringsverktyg till Ubuntu för sina telefoner men kanske det finns andra med. Tror att det fanns för två av deras telefoner men kan hända att de inte finns på marknaden mera.